Mielőtt elkötjük a kikötőkötelet, nagyon fontos ellenőrizni, hogy a motoros hajó (ez akár vitorlás hajó is lehet, amelyiken motor van) motorja rendben működik-e. Ha ugyanis bármi probléma lenne, tudjunk róla: a hibákat magunkkal visszük a tengerre, ahol a legkisebb hiba is nehezebben orvosolható, mint aparton. Még a kikötőben fontos ellenőriznünk három műszert. Ezeket a vizsgéán is kérdezik:
- motorolaj nyomás jelző műszer („oil pressure check lamp”)
- hűtővíz hőfok ellenőrző műszer („water temperature check lamp”)
- akkumulátor töltés ellenőrző műszer („battery check lamp, amperometer, voltmeter)
Indítsuk be a hajómotort! Indító kulccsal történik, de a váltó legyne üresben! A legtöbb hajó nem indítható, ha sebességben van a hajó váltója (ez motorkerékpárokon is így van, balesetveszélyes lenne, ha indítás után „ugrásszerűen” elindulna a jármű) Indításkor a 3 műszer tesztet hajt végre, és ha bármi probléma lenne, sípoló hang és piros hibalámpa jelezni a problémát. Ha a műszerek nem jeleznek hibát, melegítsük a motort kb. 2 percig, majd még kikötött állapotban teszteljük:
- kapcsoljunk előrét és hátrát
- nézzük meg a hajócsavar által hátravetett vizet. Ha a propellerrel gond lenne (pl. megrongált hajócsavar), látnánk a vízsugárból.
Ezt követően jöhet az indulás:
- farkötelet elengedni!
- orrkötelet elengedni!
- hajó orrát ellökni!
Az ICC+B vizsgán megkérdezik tőlünk, hogy milyen hajóellenőrző műszerek vannak. Fontos ismernünk őket!