Bejegyzések

ICC vizsgakérdések 1. A COLREG alapjai

Mi az a COLREG? Az egyik vizsgatárgy az ICC+B vizsgán. A COL a collision, azaz összeütközésből jön, a REG pedig regulation, azaz szabályozásból származik. Az Összeütközés Elkerülésére Alkotott Tengeri Szabályok gyűjteménye a COLREG. Tengeren ez a Vízi Kresz, ez alapján térnek ki a hajók egymás útjából. A vizsgán kis hajómakettekkel kell bemutatni, az egyik legjobb feladat. És az egyik legfontosabb. Erre mindig emlékezzetek a vizsga után is!

Logikus felépítés

A jóval bonyolultabb Hajózási Szabályzattal („HSZ”) ellentétben (ami a magyar belvízi vizsga alapja) a COLREG felépítése egyszerű és logikus. Tengeren meghajtás elve alapján dőlnek el az útjog kérdései, azaz a kis vitorlás hajó ÚTJOGOS a nagy olajtankerral szemben. Miért is?

Egy kis HSZ

A magyar vizeken érvényes HSZ kimondja: belvizen a nagyhajó útjogos a kishajóval szemben. Persze ezt nem ilyen egyszerűen mondja ki, hanem így: „A kishajónak nem tekinthető hajó útjából a kishajó kitérni köteles.” Jogászok írták, jogászoknak. A kishajó mérethatár belvizen 20 méter hajóhossz illetve 12 szállított személy. Ami ezen méret felett van, az nagyhajó. Vagyis a Balatonon szélcsendben lavírozgatva egy kis vitorlással, a Füred felől érkező személyszállító hajó vad dudálással jelezheti, hogy „-kicsi rigó, félre az útból!”. Ez a Balatonon gyakori helyzet, főleg Siófok, Füred, Tihany térségében találkozni ideges nagyhajósokkal. A vízi kresz szerint igazuk van, belvízen térjünk ki az útjukból!

Tengeren mi a helyzet?

Itt a nemzetközi COLREG uralkodik. A kitérés sorrendje azon múlik, ki manőverezik nehezebben. Alul van a géphajó, mert ő tud legkönnyebben kitérni. A sorrend:

  1. Géphajó (power driven vessel)
  2. Evezős hajó (Rowing boat)
  3. Vitorlás hajó (sailing boat)
  4. Halászattal foglalkozó hajó (fishing vessel)
  5. Manőverképességében korlátozott hajó (vessel restricted in her ability to manover)
  6. Manőverképtelen hajó (vessel not under command)

Az evezős kitér a vitorlás útjából? De miért?

A válasz egyszerű: evezni szélcsendben is lehet, de vitorlás manőverhez szél kell. A motoros hajó kitr mindenki útjából, hiszen „ha benzin és szikra van, akkor minden van”.

Ki az úr a tengeren?

A vitorlás hajó csak látszólag van a piramis csúcsán, a halász és a nehezen manőverező hajók számára ő is útjogot ad. A halász és a nehezen manőverező hajó ezt jelzésekkel jelzi. Milyennel? A tanfolyamon megtanuljuk.

És mi van a kivételekkel?

Valóban, minden szabályrendszerben van kivétel. A kishajó-nagyhajó viszony tengeren nem számít, kivéve… szűk helyeken, pl. kikötőbejáratban és kikötőn belül, itt már a nagyhajó útjogos lesz tengeren is. A határ tengeren nem 20 méter, hanem 30 BRT

Mi az a BRT?

Bruttó regiszter tonna. Hajózásban használt mértékegység, erről bővebben a tanfolyamon! Várunk Téged is az ICC+B tanfolyamon, itt jelentkezhetsz!