Mi az a COLREG? Az egyik vizsgatárgy az ICC+B vizsgán. A COL a collision, azaz összeütközésből jön, a REG pedig regulation, azaz szabályozásból származik. Az Összeütközés Elkerülésére Alkotott Tengeri Szabályok gyűjteménye a COLREG. Tengeren ez a Vízi Kresz, ez alapján térnek ki a hajók egymás útjából. A vizsgán kis hajómakettekkel kell bemutatni, az egyik legjobb feladat. És az egyik legfontosabb. Erre mindig emlékezzetek a vizsga után is!
Logikus felépítés
A jóval bonyolultabb Hajózási Szabályzattal („HSZ”) ellentétben (ami a magyar belvízi vizsga alapja) a COLREG felépítése egyszerű és logikus. Tengeren meghajtás elve alapján dőlnek el az útjog kérdései, azaz a kis vitorlás hajó ÚTJOGOS a nagy olajtankerral szemben. Miért is?
Egy kis HSZ
A magyar vizeken érvényes HSZ kimondja: belvizen a nagyhajó útjogos a kishajóval szemben. Persze ezt nem ilyen egyszerűen mondja ki, hanem így: „A kishajónak nem tekinthető hajó útjából a kishajó kitérni köteles.” Jogászok írták, jogászoknak. A kishajó mérethatár belvizen 20 méter hajóhossz illetve 12 szállított személy. Ami ezen méret felett van, az nagyhajó. Vagyis a Balatonon szélcsendben lavírozgatva egy kis vitorlással, a Füred felől érkező személyszállító hajó vad dudálással jelezheti, hogy „-kicsi rigó, félre az útból!”. Ez a Balatonon gyakori helyzet, főleg Siófok, Füred, Tihany térségében találkozni ideges nagyhajósokkal. A vízi kresz szerint igazuk van, belvízen térjünk ki az útjukból!
Tengeren mi a helyzet?
Itt a nemzetközi COLREG uralkodik. A kitérés sorrendje azon múlik, ki manőverezik nehezebben. Alul van a géphajó, mert ő tud legkönnyebben kitérni. A sorrend:
- Géphajó (power driven vessel)
- Evezős hajó (Rowing boat)
- Vitorlás hajó (sailing boat)
- Halászattal foglalkozó hajó (fishing vessel)
- Manőverképességében korlátozott hajó (vessel restricted in her ability to manover)
- Manőverképtelen hajó (vessel not under command)
Az evezős kitér a vitorlás útjából? De miért?
A válasz egyszerű: evezni szélcsendben is lehet, de vitorlás manőverhez szél kell. A motoros hajó kitr mindenki útjából, hiszen „ha benzin és szikra van, akkor minden van”.
Ki az úr a tengeren?
A vitorlás hajó csak látszólag van a piramis csúcsán, a halász és a nehezen manőverező hajók számára ő is útjogot ad. A halász és a nehezen manőverező hajó ezt jelzésekkel jelzi. Milyennel? A tanfolyamon megtanuljuk.
És mi van a kivételekkel?
Valóban, minden szabályrendszerben van kivétel. A kishajó-nagyhajó viszony tengeren nem számít, kivéve… szűk helyeken, pl. kikötőbejáratban és kikötőn belül, itt már a nagyhajó útjogos lesz tengeren is. A határ tengeren nem 20 méter, hanem 30 BRT
Mi az a BRT?
Bruttó regiszter tonna. Hajózásban használt mértékegység, erről bővebben a tanfolyamon! Várunk Téged is az ICC+B tanfolyamon, itt jelentkezhetsz!