Bejegyzések

ICC vizsgakérdések 2. VHF rádió használata

Az ICC+B belvízi+tengeri hajóvezetői vizsga egyik fő témaköre a hajózási rádió használata, hiszen az ICC jogosítvány tartalmazza a rádiókezelői engedélyt is. Alapszintű tudást kérnek számon, ami valóban fontos, hiszen a tengeren gyakran csak a VHF rádió ad lehetőségt hajó-hajó vagy hajó-part kommunikációra.

Mit jelent a VHF betűszó?

Very HighFrequency azaz Ultra Rövid Hullám. URH. Így már ismerős? A hajózási rádiók által használt ultra rövid hullámsáv a 156 MHz körüli frekvencia. Ezt az értéket nem kell fejből tudnod, elég annyit megjegyezni, hogy az URH hullámok terjedését a domborzat korlátozza, vagyis VHF-fel azzal tudsz beszélni, akit látsz is. Az antenna magasságával ez a hatókörzet növelhető. Kézi VHF rádióval 5-6 km a hatótáv, de egy 15 méter magasan elhelyezett antennával akár 10-12 km távolságban is hatékonyan kommunikálhatunk. Arra azonban nem alkalma, hogy a tengerről hazatelefonáljunk lakóhelyünkre…

Hajó-hajó és hajó-part kapcsolat

A VHF rádió arra való, hogy a tengeren másik hajóval, esetleg parti VHF állomással fel tudjuk venni a kapcsolatot. A kapcsolat célja általában segélykérés vagy célzott kommunikáció (nem pedig csevegés).

A VHF rádió készülék

A hajózási rádió lehet kézi és lehet asztali készülék. A kézi VHF előnye, hogy magunkkal tudjuk vinni a fedélzetre vagy éppen a csónakba. A mi oktatóhajónkon is van 2 db kézi VHF és remek hasznát vesszük, ha pl. a csapat egyik része partra száll a csónakkal. A hajón maradók tökéletesen tudnak kommunikálni a parti egységgel, pl. bevásárlásnál. Az asztali („beépített”) készülék a térképasztal mellett található, védett helyen. Hatótávolsága nagyobb (a magas antenna miatt) mint a kézi készüléké.

Az antenna

A kézi készülék tetején van egy rövid antenna, az asztali készülék esetén pedig az árboc csúcsán. Vigyázat! Ha az árboc letörik, a kommunikáció megszűnik. Legyen kézi készülékünk is!

VHF rádió csatornák

A hajózási rádión kezdetben 28 csatorna volt (1-28). Ez azonban nem volt elegendő, ezért újabb 28 csatornát kapott a hajózás: 60-88 között. Azért van ennyi csatorna, hogy mindenki találjon magának szabad csatornát, ugyanis egy csatornát egyszerre csak egy kommunikáló csapat foglalhat le, különben értelmetlen zagyvaság lesz hallható: zavarnák egymást.

16-oscsatorna

A VHF 16-os csatorna kitüntetett szerepű

  • kapcsolatfelvétel hajó-hajó között
  • segélyhívás
  • sürgösségi közlemény
  • biztonsági hívás

csatornája a 16-os. Minden hajónak figyelnie kell ezt a csatornát (vagyis legyen bekapcsolva a készülék a 16-oson) és szükség esetén hívásra készen kell lennie.

Hajó-hajó közötti kommunikáció

Ha egy másik hajóval szeretnénk felvenni a kapcsolatot, a 16-os csatornán kell hívnunk, majd a sikeres kapcsolatfelvétel után át kell tekernünk egy másik szabad csatornára, mondjuk a 24-esre. A hívó fél bemondja a hívott hajó nevét 3x (ha el tudja olvasni) vagy egyéb módon leírja (pl. „motorboat Stingray”) ezt követően bemutatkozik („this is sailing boat Saturnus”) szintén háromszor, végül kapcsolatfelvételre szólítja fel: „please contact me!” on VHF 24. A másik fél veszi az adást (hiszen hallgatnia kell a VHF 16-ot) majd a 24-es csatornán megbeszélik, miért hívta. Többnyire figyelem felkeltés a biztonságos kitérés megbeszélése miatt.

Over

Minden hívást a végén az „OVER” szóval kell zárni. Vizsgán ezt gyakran elfelejtik a jelöltek az izgalom hevében. Ne tegyük! Ha kimarad az over, a másik fél nem tudja, hogy mikor van vége az adásnak. Az over olyan, mint a pont a mondat végén.

Simplex contra duplex

A mobiltelefon duplex üzemmódú, azaz mindkét fél képes EGYSZERRE beszélni. A VHF ellenben simplex, vagyis az egyik fél csak beszél, a másik fél pedig csak figyel. Aztán cserélnek. Mint amikor labdát passzolgatnak. Ha a másik fél belekotyogna, azzal csak azt éri el, hogy egyik fél szövege sem hallatszik

Vészhívás-Emergency Call

Veszély esetén (hajó vagy emberélet veszélye) MAYDAY hívást adhatunk le. Példa:

MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY THIS IS SAILING BOAT SATURNUS, SATURNUS, SATURNUS

MAYDAY SATURNUS

MY POSITION IS…

COLLISION WITH ROCK, SINKING. I NEED IMMEDIATE ASSISTANCE. 6 PEOPLE ON BOARD

OVER

Ez egy gakori ICC+B vizsga helyzet: adjon le mayday hívást. Nem nagy művészet megtanulni a protokollt, fontos hajós ismeret!

Urgency és Security

Ha nincsen életveszély, akkor sürgösségi és biztonsági hívást adhatunk le. A sörgösségi -pl. technikai probléma esetén PANPAN kódszóval indul, a biztonsági hívás pl. hajózási figyelmeztetés esetén a SECURITÉ kódszóval.

PL: letört propeller, vontatás kérése esetén PANPAN 3x … „Lost my propeller, I need towing.”

Ha pedig sodródó konténer veszélyezteti a hajózást: SECURITÉ 3X … „there is a container is swimming north side of island Olib”.

Egyéb kódszavak

SEELONCE MAYDAY -mayday miatt rádiócsend kérése a mentőcsapattól

SEELONCE FEENEE-rádiócsend feloldása

MRCC és SAR

Marine Rescue Coordination Center=ez a mentési központ, aki irányítja a mentést

Search And Rescue=ezek az egységek érkeznek menteni (hajóval, helikopterrel)

Ki fizeti a révészt?

Azaz mibe fáj a vontatás, kell-e fizetni a mentésért? Válasz rövid: életmentés ingyenes és kötelező, technikai mentés nem kötelező (tomboló viharban nem húzzák ki a hajót a kikötőbe, csak az embert) és a mentőegységek eszközmentési díjat számolnak fel (magasat).0

Az ICC+B vizsgán mindezeket tudni kell. Cserébe a jogosítvány tartalmazza a VHF kezelői jogosultságot is (természetesen ez angolul is bele van írva az okmányba), nem kell külön VHF igazolványt szerezned!