Bejegyzések

A ICC+B jogosítvány története

Természetesnek vesszük, hogy a hajóvezetéshez ugyanúgy jogosítvány szükséges, mint az autóvezetéshez. Pedig egy sor tengeri országban egyáltalán nem kell képesítés a hajó vezetéséhez. Főleg azokban az országokban van ez így, ahol viharos és vad tengerek vannak, veszélyes tengeráramlásokkal. Az északi országokban ismeretlen fogalom a „boat leader licence”. A mondás szerint a „tenger tudást kér, nem papírt”. Persze hajós iskolákat  ezen az országokban is lehet végezni (a leghíresebb közülük az RYA -Royal Yachting Academy), de ott az ember „certificate-et” másnéven „igazolást” szerez a hajós tanfolyam végén, nem pedig jogosítványt.

Kell a jogosítvány?

Magyarországon az 1960-as évek óta létezik a belvízi kishajóvezetői engedély vitorlás és motoros hajókra. Már itt tegyük hozzá, hogy a vitorlás-motoros külön kategóriaként kezelése  ismeretlen a tengeri országokban. Igazuk van: a vitorlás hajónak is van motorja, és ez esetben géphajóként manőverezünk vele. Nálunk a Balatonon 1972 óta tilos a belső égésű motor használata, ezért szigorúan elválik a vitorlás és motoros kategória: a Balatonon vitorlázunk, a Dunán és Tiszán géphajóval hajózunk. Közös bennük, hogy mindkettőhöz jogosítvány kell, különben a vízirendőr megbüntet. (Az okmány nélküli vezetés első esetben 70 000 Ft, visszaesőként emelkedik a büntetési tétel és eltiltás is következhet)

Magyar belvízi vizsgarendszer

A magyar belvízi kishajóvezetői vizsgát régebben az NKH tartotta, újabban a KAV (Közlekedési és Alkalmassági Vizsgaközpont) vizsgáztat. A belvízi vizsga szóösszetételben a „belvízi” tavakat és folyókat jelent, így különböztetik meg a tengeri vizsgától. A magyar belvizi kishajóvezetői vizsgára jelentkezésnek számos feltétele van: betöltött 18. életév, orvosi alkalmassági igazolás (7200 Ft), minimum általános iskolai végzettség igazolása, befizetett vizsgadíj (vitorlás és motoros 57 000 Ft) okmánydíj befizetés (13 000 Ft).

A magyar belvízi vizsga Európában a legnehezebbek közé tartozik

a Hajózási Szabályzat kérdésbank 859 db kérdést tartalmaz, a Hajózási Ismeretek Vitorlás 640 kérdést, a Hajózási Ismeretek kisgéphajó pedig 570 kérdést. A magyar elméleti vizsga számítógépes érintőképernyős tesztvizsga, az előbb említett 3 vizsgatárgyból. 20 kérdés/tantárgy 20 perc alatt (azaz 60 kérdés 60 perc alatt) és a 20-as kérdésblokkok 75%-át tudnunk kell, 15 pont/tárgy szükséges a „megfelelt” minősítéshez a 20-ból.

Gyakorlati vizsga a magyar rendszerben

Az elméleti követi a vitorlás és motoros hajóvezetői vizsga, amely nem könnyű, az alapmanőverek mellett a vízből mentést kéri számon a vizsgabiztos. A vitorlás vizsga elmaradhat, ha túl kevés a szél, vagy túl sok a szél. A kisgéphajó vizsga elmaradhat az őszi dunai ködben. Ha minden ideális, van szél, hajó, vizsgázó és vizsgabiztos, akkor a vizsgamanőver akkor sikeres, ha a vízbe esett személyt jelképező mentőpatkót szél alól (folyón sodrással szemben), negyedszeles helyzetben közelítjük meg, időben kilobogtatva és pontosan a patkónál megállva, sem túl közel, sem túl messze nem lehetünk tőle. Ha a vizsgafolyamat sikeres, okmányt igényelhetünk, először ideiglenes okmányt állítanak ki, aztán 30 napon belül a kártyaokmányt. Életkortól függően időszakos orvosi vizsgálat szükséges, 40 év felett 5 évente, 60 felett 1 évente.

Magyar tengeri vizsga

Ha ezek után a magyar rendszerben tengeri vizsgát is szeretnénk tenni, az még összetettebb folyamat, e cikk terjedelme kevés annak bemutatásához. Csak ízelítőül pár dolog, amit a magyar hatóság fontosnak tart tengeren kedvtelési céllal hajózóktól: tengeri elsősegély tanfolyam elvégzése, angol hajós nyelvvizsga (középfokú nyelvvizsga esetén nem kell), VHF rádió kezelői vizsga, 4 órás írásbeli vizsga plusz külön napon egy órás szóbeli vizsga ahol a (már nem használt) morze és a kódlobogók a beugró és még szerepelnek a vizsgakérdések között a GPS előtti navigációs rendszerek, az ősi Loran és Decca, (melyeket már leszereltek világszerte) ezt követően képzőszervi hajónaplóval igazolt 500 mérföldes (kb. 8-10 nap) mérföldgyűjtő hajózás, amelyre viszont ha valaki a kutyáját is elviszi, akár a kutya is megkaphatja a teljesítés igazolást, hiszen végig a hajón volt. Mindezeket egy 12 mérföldes képesítésért kéretik teljesíteni. Az időtartam és a költségek jóval nagyobbak a magyar tengeri vizsgarendszerben, mint a belvízi jogosítványnál. A magyar belvízi és tengeri jogosítvány költsége együtt kb. 1 000 000 Ft felett van és egy év nem elég hozzá.

Horvát ICC vizsgarendszer

Ezzel szemben Horvátország megalkotta a saját ICC+B vizsgarendszerét, amely sokkal de sokkal könnyebb úton ad belvízi (ICC) és tengeri (B kategória, 12 mérföldig) képesítést, mint a magyar rendszer. A horvát vizsgarendszer ebben a formájában a 90-es évek végén jött létre, nem titkolt célja volt a vízi turizmus fellendítése. Minimális alap tájékozottságot kérnek számon, a legfontosabb alap ismereteket, ami nélkül jó időben sem szabad elindulni hajóval. Két nap alatt megszerezhető az okmány.

Horvát ICC+B vizsga témakörei:

  • térképismeret (alap szintű navigáció A és B pont között),
  • kitérési szabályok ismerete az összeütközés ellen (COLREG)
  • segélykérés módja baj esetére (VHF rádió 16-os csatornájának használata)

Ha 100%-nak vesszük a nehézségi fokot, akkor a magyar kishajóvezetői vizsgarendszer nehézségi foka 95%, a horvát vizsgarendszeré 10%. Ne feledjük, cél, hogy minnélk többen hajózzanak! És a folyamat végén ugyanazt az Európára érvényes képesítést szerezhetjük meg. A magyar hatóság eleinte csak horvát lakcímkártyával fogadta el az ICC okmányt magyar állampolgároktól, azonban 2022. VII. 7. óta az Alkotmánybíróság döntése értelmében -miszerint törvénytelen dolog EU állampolgárokat bármilyen alapon megkülönböztetni, így pl. a hajóvezetői jogosítvány sem lehet megkülönböztetés alapja: magyar állampolgár ugyanúgy használhatja a Balatonon a horvát ICC okmányt, mint akár egy horvát állampolgár a magyar okmányt. A VHF kezelői engedélyt is tartalmazza az ICC képesítés, külön vizsga és költség nélkül…

Mi kell a horvát ICC vizsgához?

Ez a fejezet rövid:

  • tanfolyamdíj vizsgadíjjal együtt 550 euró/fő (hangsúlyozzuk ki:  ezért az összegért KÉT jogosítványt kap a vizsgázó, nemzetközi belvízit és nemzetközi tengeri jogosítványt)
  •  igazolványkép
  • orvosi igazolás helyett elegendő a meglévő érvényes gépkocsivezetői jogosítvány…

Már az utolsó pont is mutatja a szemléletbeli különbséget a magyar és a horvát vizsgarendszer között: ha van érvényes autós jogosítványod, miért is kellene újabb költséges orvosi vizsgálat? A magyar jogszabály szerint had fizessen duplán a vizsgázó, a horvát szerint meg érezze jól magát. Lehet választani.

A biztonság kérdései

Vannak balesetek az Adrián amiatt, hogy a horvát hatóság könnyen adja az okmányt? Akár két nap alatt meg lehet tanulni hajózni? Az év nagy részét tengeren töltő adriai hajótulajdonosként mondhatom, hogy nincsen több baleset, mint a Balatonon. Láttam már Balatonfűzfőn is összetört oldalú hajót a parton, amely háziversenyen útjogszabály áldozata lett. Ha van probléma az Adrián, az inkább az illuminált hajósok esti hangoskodása, de nem a vízi karambolok. Aki felelősségteljesen hajózik, az úgyis megtanulja a gyakorlati manővereket egy jó vitorlás vagy motoros manővertréningen és az után is óvatosan hajózik amíg meg nem szerzi a rutint. Aki pedig felelőtlen, azt a Balatonon is eléri a baj, erről a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata tudna mesélni…

Vizsgázz Horvátországban!

Örüljünk annak, hogy Horvátországban a hatóság senkit sem akar büntetni/megalázni/leckéztetni a vizsgán. Udvariasak, gyorsak, és ha tudjuk a válaszokat, a megszerzett ICC+B jogosítvánnyal hajózhatunk Európa tavain, folyóin és parti tengerein. Nemcsak az Adrián, hanem a Balatonon, Dunán vagy a Tiszán is. Jó szelet mindenkinek, várunk Téged is az ICC+B jogosítvány kapitányai közé!